live vanaf Over het Nieuwe Werken event

Vandaag neem ik deel aan het congres Over Het Nieuwe Werken.
Meer over het programma: http://overhetnieuwewerken.nl/kluwer/congres/programma en op twitter te volgen onder hashtag #ohnw

Deze post bevat mijn aantekeningen & tweets van vandaag.

Opening door Henny van Egmond
De opening begint al helemaal HNW stijl: Henny heeft geen papiertje in zijn hand met speaker notes maar lees deze vanaf zijn iPad.

1e Key Note: Jaap Boonstra
Prof.dr. Jaap Boonstra is Hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en bij Esade Business School in Barcelona. Hij is auteur van het boek ‘Leiders in Cultuurverandering’en als adviseur begeleidt hij bestuurders en professionals bij veranderingen.
“Zonder cultuurverandering geen HNW” en “ik heb het niet zo op de term ‘het nieuwe werken’ – het lijkt wel een wasmiddelen reclame” opent Jaap. Dat begint goed.

Waneer je vanuit Command & Control denkt wordt HNW knap lastig. Focus je op minder (minder kosten, minder m2, minder mensen -hierarchie en bedrijfsprocessen = C&C) of focus je op meer (meer klantwaarde). Mooie link met Outside-in aanpak van Systems Thinking.

“Als u geen beeld heeft over wat de toegevoegde waarde voor de klant is, en de klant is niet betrokken bij het ontwerp, stop dan direct met HNW!”

Formules
3B (bits, brick, behaviour)
3C (command control communication)
3R (rechtszekerheid, rechtsgelijkheid, rechtvaardigheid)

maar ook vooral:
3V: Vakkennis, Vertrouwen, Verbinden
3R: Richting+ Ruimte + Resultaat

Vertrouw je in (IT) systemen of vertrouw je op mensen.

Identiteit
* Betekenis (hier gaan we voor)
* Waarden (hier staan we voor)
* Positionering (dit is onze externe kracht)
* Competenties (interne kracht)

Leiderschap volgens @jaapboonstra “het versterken van het vermogen van de gemeenschap om haar eigen toekomst vorm te geven en duurzame verandering te realiseren”

Een mooi voorbeeld
* Werken aan…..
* dienstbrede focus
* diversiteit en verscheidenheid
* ondernemende houding (dus geen scheiding tussen allerlei functie maar integreren)
* integratie leven en werk
* leren van en met elkaar
* medeplichtigheid

Wat is CULTUUR?
Het is GEEN programma voor gedragsverandering!
De optelsom van: Omgeving & externe coalities + gedrag & interacties + kwaliteiten & competenties + gebruiken & gewoonten + normen & waarden + identiteit
Waarbij identiteit de kern is. Keep it simple: werkpraktijken; “gewoon beginnen en kijken hoe we het samen gaan doen” (systems thinking: “check” + design against demand).

Wat is je huidige bedrijfscultuur (maakt nogal uit voor je vertrekpunt)
Rolcultuur | Taakcultuur | Machtscultuur | Persoonscultuur (macht vs formalisatie)

de kracht van de organsiate begriopen
helderhied over de betekins en zijnswaard
toemkomst verbelden en scenario denken
vitale coalities vormen die verandering richting geeft
richting – ruimte – resultaat
strat…..

lang verhaal kort: gaan waarvoor je staat

Volgende workshop “Succesvol HNW draait om loslaten en vertrouwen
Workshop begint goed: meer mensen dan stoelen (het lijkt wel een kantoor met flexplekken).

Goede insteek: “HET” nieuwe werken bestaat niet; er is geen one-size-fits-all. Het gaat om hoe je de huidige trends in je eigen organisatie vertaald.

We gaan nu aan de slag met de vraag: Hoe ontwerp je het dan?
1) wat is de doelstelling van je organisatie (mijn vertaling: welke waarde voeg je toe aan je klanten)
2) welke spelregels (mijn vertaling: altijd outside-in, beginnen met bestuderen van de demand/ klantbehoeften)
3) welke oplossing ga je daar dan voor neerzetten (mijn vertaling: design against demand)
>> Ook hier weer mooie verbanden met Systems Thinking aanpak.

Voor wie gaan we iets ontwerpen?
Leuke vraag van iemand uit de zaal: “wij willen van complex naar eenvoudig”.
Zal ik even Taleb gaan introduceren?

We gaan nu bij (fictieve) personen kijken wat hun werk is a.d.h.v. volgende schema:

integratie | samen
——————–
transactioneel | Expert

Onderlinge afhankelijkheid (vert) complexiteit van het werk (hor)

Persoonlijk vraag ik mij af of je vanuit de medewerker, zijn/haar functie in kaart moet gaan brengen wat ze zoal doen en dan beoordelen of dit aldanniet complex is. Als je de “demand” volgt (Value Demand van een klant) kom je wellicht op hele andere prioriteiten en focus. Binnen deze workshop zien ze “de klant” als de volgende of vorige in een chain (dus je collega’s zijn je klanten; kijken nog niet naar het systeem als 1 geheel).

Volgende Workshop: Social Everything – Groeien met sociale netwerken
Door @Raymondwitvoet
De presso is te bekijken via slideshare
Sociale netwerken is natuurlijk niet 1 op 1 het zelfde als social media. Maar via social media leer je de mensen in jou online sociale netwerk kennen.

Mooie quotes van Raymond:
* “We hebben geen gebrek aan tijd maar gebrek aan aandacht”
* “De kracht voor de toekomst: leer goed filteren.”
* “Je leert mensen ook goed kennen – je ziet opeens waar je collegas ECHT in geinteresseerd zijn” (mijn vertaling: “je bent wat je publiceert”)
* “ZPers zijn de smeerolie van innovatie binnen het MKB aldus”
* “de mens is een sociaal dier, het wordt nu alleen veel zichtbaarder”
* “jij bepaalt niet wat interessant is (op twitter), dat bepalen jou followers”

Het filmpje over onderwijs van the RSA.org werd ook net genoemd

Hoe doe je dat nou, social media: strategie of gewoon doen?
Beide. Begin met een doel (weten wat je wilt bereiken).

Volgende workshop: Kim Spinder! over Het Nieuwe Werken en Web 2.0 bij de overheid
Kim presenteert a.d.v. een prezi. Kijk zo kan het ook.
www.overdetoekomst.nl

Leerpunten van kim (van je fouten moet je leren)
* Mindset: het zit toch meer in je dan je denkt, dat 9-5 werken
* We hadden niet geleerd hoe we op afstand konden samenwerken

Wie heeft er thuis betere spullen dan op kantoor? Juist de meeste mensen in de zaal. Vandaar de trend: “Buy you own bring your own”. In combinatie met persoonlijke ict budgetten. Jij bepaalt welke spullen jou werk het beste faciliteren.

Werken aan ipv werken bij. Wie helpt mee?

Kaplan University youtube video. Een andere manier van leren!

Leiderschap verandert
controle vs vertrouwen
ff wenne aan informatie overload ipv manager van een “leeg kantoor”.

Diversiteit bestaat ineens een ding (als je alles wat je uniform maakt weghaalt blijkt iedereen anders te zijn).

Helemaal top: van “aap – noot – mies” naar “twitter – filter – iphone”

briljant idee van auto merk: AR bril met instructies.
wie o wie maakt er een voor billies van ikea….

Closing keynote van Huib Koeleman – auteur van twitteren op je werk
Goed verhaal van @huibkoeleman met ondersteuning van een prezi.
En voor nieuwkomers op twitter, een gouwe ouwe : Start met twitteren, een handleiding #OHNW http://slidesha.re/dmJOPi

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s